Långsand ligger inte i Norrland

Igår kom jag hem efter några dagar i Långsand med Sofia och Magnus. Det ligger en bit utanför Gävle så vi tog tåget till Gävle och lånade bil från hans föräldrar.

Det var vackert väder när vi kom dit så vi ansåg att det var onödigt riskabelt att skjuta upp seglingen med den större båten. Därför gav vi oss ut med detsamma och packade med en engångsgrill för att köra en favorit i repris och dra ut och grilla hamburgare på en ö.

Det blåste knappt något alls så efter ett tag erkände Magnus sig besegrad och satte igång motorn. Vi satt uppe och seglade och njöt av vädret medan Sofia satt under tak och spelade gameboy.

Vi seglade till samma ö som förra året men hittade en annan plats att grilla på för i slutet hade det börjat blåsa upp så vi ville hitta en varm och vindstilla plats.

Hamburgarna blev väldigt goda och jag Magnus grillade även marshmallows 🙂 De blev väldigt goda för det mesta men jag lyckades få en att fatta eld så den blev alldeles svart och höll på att ramla på mig när pinnen brann av. Skönt att den missade för det hade blivit kladdigt! Både de andra lyckades dock trampa på den sen..

Vi hade inga direkta problem när vi seglade dit som förra året då Magnus var tvungen att hoppa i och simma vid tre tillfällen. Han var därför lite orolig att det hade gått för bra tills jag påminde honom om att vi inte hade haft någon vind på vägen dit, att jag hade skrapat knät när jag hoppade till bryggan och att Magnus slog armen i bommen när han startade motorn. Magnus var den enda som var modig nog att ta ett dopp när vi var på ön, vi andra tyckte att det såg alldeles för kallt ut!

Vi kunde segla på vägen tillbaka för då hade vinden tilltagit och även Sofia vågade sig upp och njuta av seglingen.

Jag och Magnus seglade laser-jollen vid tre tillfällen och vi lyckades låta bli att välta alla gångerna. Huvudanledningen var att det var så pass bra vind att det var riktigt kul och spännande utan att vi skulle försöka knuffa i den andra hela tiden. Vi gav oss ut på öppet hav nu när jag hade lite mer vana och vi fick upp riktigt bra fart och hoppa fram på vågorna. Så fastän vi aldrig välte var jag dyngsur varje gång från vågornas stänk och när jag lutat mig ut lite väl mycket. För det jag gillar bäst är något som kallas för att burka och då ligger man raklång med överkroppen hängandes utanför båten. Efter vår första segling frös jag inte alltför mycket när vi var på väg upp och solen sken vilket gjorde att jag blev lite sugen på att bada. Jag hann dock inte bestämma mig förrän Magnus gjorde en flygande tackling och fick ner oss båda.

En dag kunde vi inte segla för det regnade och åskade hela dagen så det blev till att se på film och spela spel hela dagen. Andra gången vi var nere hade vi jättebra sikt ute på havet och såg ända bort till Gävle men sen såg vi de svarta molnen som var på väg och vände om mot land för att inte råka vara på öppet hav om det började åska. Regnmolnen undvek oss och när vi kom fram till stranden hade de delat på sig på vardera sida om Långsand men då rullade dimma in så man knappt såg ut. Så vi var väldigt glada att vi gett oss in när vi gjorde.

Vår sista dag väckte jag de andra så att vi skulle hinna segla innan vi åkte hem. Även Sofia följde med ner för att segla men hon var väldigt tveksam eftersom det var mulet och bara 11 grader ute!

Det var mycket riktigt otroligt kallt och det tog lång tid under täcket efter det innan jag var varm igen! Magnus var även snäll och värmde varma goda bullar åt oss 🙂  Jag börjar frysa väldigt lätt vilket gör att jag är van vid det så jag är ibland ute längre än vad jag borde. Den här dan var det så pass höga vågor att vi efter ett tag vände om och jag tyckte att det var lite läskigt med vågorna för jag har alltid haft stor respekt för vågor. Jag var ändå sugen på att be Magnus vända om ännu en gång men som tur var gjorde jag inte det och när vi kom iland hade jag ändå svårt att få fingrarna att knäppa upp flytvästen och några tår hade domnat bort. Men snacka om att jag älskar att segla! Det är helt underbart när det blåser mycket och man hoppar genom vågorna och det skvätter upp om och om igen och man måste vara beredd hela tiden på att slänga sig framåt eller hänga sig ut för att båten inte ska välta 🙂

När vi inte segla såg vi som jag redan nämnt på film och spelade väldigt mycket spel. Vi spelade även ett antal partier kubb och inte för att skryta men jag var varje gång på den vinnande sidan 🙂

När vi fortfarande var på planeringsstadiet med vår resa sa Sofia att hon ville plocka blåbär och göra blåbärspaj precis som förra året. Magnus påpeka på sitt försynta vis att förra gången var vi där i augusti medan vi skulle vara där i juni i år och att det därför inte skulle finnas några blåbär att plocka. Hans mamma gav oss därför en påse frysta blåbär att ta med oss så att Sofia skulle kunna få sin paj ändå. När det så var dags att baka paj kastade Magnus påsen till mig och jag kastade den vidare till Sofia. När Sofia skulle kasta tillbaka den till mig hoppade Magnus fram och försökte få tag i den vilket fick till resultat att påsen öppnades och blåbären spreds över hela rummet. Så det blev Sofia som fick rätt för vi fick plocka blåbär i juni men verkade hon nöjd för det?

Det blev en toppen resa i år igen och sommaren har bara börjat! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Published in: on juni 15, 2011 at 19:29  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://erridor.wordpress.com/2011/06/15/langsand-ligger-inte-i-norrland/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar